רושם ראשוני, בלאט

5 יונ

"אז אתה מחפש עבודה, אה?" שאל אותי החבר החדש שלי, טברייני תימני מבוגר, חובש כיפה. נפגשנו באיזשהו קורס ששנינו לומדים בו, ועכשיו עמדנו שנינו בתחנת אוטובוס, ממתינים בשעת ערב שרבית לבואו של המזגן על הגלגלים שיקח אותנו הביתה.

"כן, מחפש", חייכתי במבוכה. עדיין לא התרגלתי בעצמי לרעיון שאני מובטל, אז בטח שלא קל לי לדבר על זה עם אנשים שזה עתה פגשתי. בקושי החלפנו כמה מילים מנומסות קודם, במהלכן הוא הספיק לציין יותר מפעמיים-שלוש שהוא יצא לאחרונה לפנסיה אחרי 30 שנה בתנובה, אבל אני בעצם לא כל כך בטוח שאני בכלל יודע מה שמו הפרטי.

"תשמע לי, תבדוק בתנובה", אמר החבר החדש שלי. "שם, פועל ייצור הכי פשוט, זה שמוציא את הגבינות מהתמלחת – הוא מרוויח שבע, שבע וחצי, ומשם רק עולים. תשמע לי. תנאים, 25 ימי חופש בשנה, תוספות שכר, מה שאתה רוצה. תראה אותי, התחלתי שם הכי מלמטה, נשארתי שם יותר משלושים שנה, ותאמין לי, הייתי נשאר שם עוד. הרבה אנשים טובים, הרבה צעירים. גם הרבה רוסים. הרבה הרבה רוסים. במחשבים, בפס ייצור… אנשים טובים, הרוסים."

אני ואיש אחר בתחנת אוטובוס, אילוסטרציה (התמונה בעצם צולמה לפני כמה חודשים ב-5 בבוקר, כשחיכיתי לאוטובוס מטבריה לרמת גן)

שתקנו.

רגע…

"תגיד, למה אמרת את זה, על הרוסים?"

"מה זאת אומרת", הוא שאל, "כי אתה רוסי… לא?"

"מה?! לא! מה פתאום? מה, אני נראה רוסי?"

"לא, מה פתאום, חביבי", הוא התקרב אלי וטפח לי על הכתף במעין מחוות פיוס גברית מיותרת, "אתה לא נראה רוסי בכלל!"

"אז למה?"

"נו, אתה יודע… זה בגלל ה… נו, ה…"

"מה?!"

"המבטא שלך"…

(סיפור שמאוד שעשעה את אשתי, שעלתה מרוסיה לפני כמעט 20 שנה. אני, אם זה לא היה ברור, נולדתי בישראל ולמיטב ידיעתי אין לי שמץ של מבטא)

ואפרופו רוסים, את המתכון שלי לפירוג ס יאגדה (מאפה שמרים עם פירות יער) בבלוג התפוזי שלי כבר ראיתם?13113

20 תגובות to “רושם ראשוני, בלאט”

  1. motior 5 ביוני 2013 בשעה 17:00 #

    מה, אתה לא רוסי??? אני ממש מופתע, כי בבלוג שלך יש לך מבטא רוסי חזק 🙂
    אולי אני אלמד רוסית ואבדוק אפשרויות עבודה בתנובה.

    • טל 9 ביוני 2013 בשעה 8:37 #

      פעם אחת אני מפרסם מתכון לעוגה רוסית, וכבר זה נראה שיש לי מבטא חזק בבלוג?!

  2. חתולי8 5 ביוני 2013 בשעה 17:42 #

    ענק!
    אני אAהבת מאד את רשומה שלך. אתה כתבת (katevet) יפה מאד.
    כל הכבוד לחבר תימני שלך, יש לו אוזן מוזיקאלית מאד, יכול להיות פיאניסט באורקסטרה.

    • טל 9 ביוני 2013 בשעה 8:38 #

      דה! ווט אטה תגובה בילה אוצ'ין סמישנייה.

      • חתולי8 24 ביוני 2013 בשעה 21:52 #

        חחח לא הבנתי אבל ניחשתי…..

        • טל 24 ביוני 2013 בשעה 21:54 #

          את צודקת. 🙂

  3. ע נ נ ת 5 ביוני 2013 בשעה 23:46 #

    רגע, אז צריך להיות רוסי או תימני בשביל לעבוד בתנובה? איך פספסתי…

    • טל 9 ביוני 2013 בשעה 8:39 #

      יש שקוראים לזה אפלייה מתקנת, עננת. אני בטוח שיש מפעלים שישמחו לקבל גם אנשים ממוצא אחר. 😛

  4. חיה שורץ 6 ביוני 2013 בשעה 6:03 #

    טל יקר,
    ראשית אני מקווה ומאחלת לך שיימצא המקום שישמח לקבל אדם נחמד כמוך ולא אכביר מחמאות כדי שלא תשמין. שנית, עושה רושם שלהיות "טברייני" , זה סוג של אופי ומעמד ! הסיפורים שלך משעשים ומרתקים !

    • טל 9 ביוני 2013 בשעה 8:40 #

      ממחמאות לא משמינים. מעוגיות שמכינים משעמום, לצערי, דווקא כן.
      שמח שסיפורי טבריה משעשעים אותך. יש עוד בדרך… והרבה. 🙂

  5. nogamoon 6 ביוני 2013 בשעה 17:19 #

    כל רשומה שלך ( כמעט) אני עושה השוואות בין טבריה וק"ש☺
    אז פה היה סניף של תנובה אבל סגרו (כמו את הקולנוע והמתנ"ס ואולי גם את הספריה שוב בקרוב). אבל חברי אוטובוס, שמספרים לך את סיפור חייהם ולא תמיד נעלמים אח"כ יש למכביר. בדרך מהדירה הקודמת לעיר היתה לי חברה שכזו שאם לא "הגעתי" לאוטובוס של 9 וחצי היתה מאד דואגת לי ובשבוע שאחרי היתה מתלוננת שאני לא בסדר שלא באתי בזמן חה חה חה

    • טל 9 ביוני 2013 בשעה 8:47 #

      ובכל רשומה אני מחכה להשוואה הזאת שלך, כי זה קצת מנחם אותי שאני לא לבד בפריפריה הזאת, על מנהגיה המשונים.
      מעניין הביטוי הזה, "חברי אוטובוס". היו לי כמה כאלה, ממש מזמן, כשהייתי נוסע בקביעות באוטובוס מבית הוריי לאוניברסיטה. וואו, זה היה לפני הרבה זמן. אבל בטבריה לא יצא לי לנסוע באוטובוס כמעט בכלל. למעשה, מה שתיארתי לכיל קרה ביום הראשון שבו השתמשתי בשירותי האוטובוס של טבריה, לאור העובדה שהרכב שלי היה מאושפז במוסך ליומיים – אבל האמת שזה די מצא חן בעיני. אוטובוס מהבית עד למקום שאני צריך, בלי הרבה הליכה ברגל ובלי לחפש חניה? מה רע? – אבל אז הגיע העניין הזה עם "חברי האוטובוס", כמו שהגדרת את זה… אז נראה לי שאמשיך לנסוע ברכב, בקיצור.

      אגב, כשעברנו לטבריה נהגתי להסביר לידידיי שבצפון זול יותר לגור, והמחשתי את ההבדל בין שתי הערים בעזרת מחיר הנסיעה באוטובוס: בת"א, נסיעה באוטובוס עולה 6.60 ש"ח, אם זכרוני אינו מטעני, ובטבריה 2.80 ש"ח. כמה אצלכם?

      • nogamoon 9 ביוני 2013 בשעה 12:24 #

        פה יש שוני שעיצבן אותי מאז שהייתי בטבריה ושילמתי כמוך .
        אצלנו יש שני סוגי כרטיסים. רגיל ב-5.70 ש"ח ויומי ב-7.70 ש"ח .
        היתרון ביומי שאתה יכול לעשות כמה וכמה נסיעות באותו כרטיס מ- 9בבוקר עד 7 בערב.
        אבל, האוטובוסים נוסעים רק בכיוון אחד. ז"א אם אני רוצה להגיע למרכז קניות ONE אני צריכה לקחת אוטובוס אחד לאגד ומאגד לשם ובחזרה משם הביתה זה רק כמה תחנות.(בדרך שוב לאגד ☺).
        פעם הייתי הולכת את הקריה ברגל כי היא קטנה יחסית, מאז שדפקתי את הברך אני נאלצת להשתמש בתחבורה הציבורית.
        על חברי אוטובוס כתבתי פעם רשומה בתפוז ומחקתי ,גם כי הניסוח לא מצא חן בעיני וגם כי התגותו היו מוזרות ☺
        אם יל רכב ואת מסתדר איתו, דייך.

        • nogamoon 9 ביוני 2013 בשעה 12:26 #

          שורה אחרונה צ"ל
          אם יש לך רכב ואתה מסתדר איתו, דייך☺

  6. oferdub 7 ביוני 2013 בשעה 1:10 #

    משעשע הדיאלוג הזה. ומובנת המבוכה בנוגע לסטטוס.
    איחולים שתמצא מהר משהו חיובי לעשות – בתנובה עם הגבינות, או בכל דבר אחר 🙂

    • טל 9 ביוני 2013 בשעה 8:50 #

      חן חן על האיחולים. אני לא כל כך אוהב גבינות, אבל לך תדע. 🙂

  7. תזזאטית 10 ביוני 2013 בשעה 14:31 #

    משעשע ביותר, זה מזכיר לי שאבי ז"ל (הרומני) היה תמיד משנה את המבטא שלו כשהיינו מגיעים לשוק והופך יש לאחד העם…. בסגנון החשש החייור ..כל כך היה שקוע בלשאול את המוכר "כמה עולה חצי קילו עגבניות ?" עם ח' וע' שהוא לא שם לב שהמוכר בכלל גרוזיניי….:-)

    • טל 10 ביוני 2013 בשעה 15:40 #

      וואי, איזה סיפור מצחיק. לולא הייתי כל כך גרוע במבטאים, הייתי מנסה את זה בעצמי. 😀

      • תזזאטית 10 ביוני 2013 בשעה 15:50 #

        כנראה שאתה לא כל כך גרוע במבטאים כמו שאתה נוטה לחשוב 😀

        • טל 10 ביוני 2013 בשעה 15:51 #

          כן, אה? יוצא לי מבטא רוסי ממש בלי להתאמץ… 😀

כתיבת תגובה

