כדור גלידה

5 פבר

לא, זה לא מתכון.
זה אחד הטקסטים היותר אהובים עלי, אם לא ה, שכתבתי לפני חמש שנים.

לגלידריה קטנה, ריקה מלקוחות, נכנס ילד.
הוא נעמד מול הזכוכית השקופה של מקפיא הגלידות, ובעיניים קרועות לרווחה התבונן בעשרות הסוגים והצבעים שמאחוריה.
"אפשר לעזור?", מוכר יחיד ניגש אל צידו השני של המקפיא.
"יש לי כסף רק לכדור אחד", לחש הילד, "אז אני רוצה את הכדור הכי טעים שיש."
"רוצה לטעום?", הציע המוכר, "אפשר לטעום קצת מכל דבר, ולהחליט בסוף."
הילד הסמיק והנהן.
"מאיפה תרצה להתחיל?" חייך המוכר.
"זה!" הילד הצביע על מיכל מלא בגלידה ורודה. "באיזה טעם זה?"
"אולי תטעם, ותגיד לי אתה", אמר המוכר. הוא לקח כפית צבעונית קטנה, חפן בעזרתה מעט גלידה והגיש לו.
הילד הכניס את הכפית לפה. טעם מתוק התפשט בפיו. טעם לא מוכר, טעם של התחלה חדשה.
"טעים", אמר, "כזה אני רוצה."
"כבר? זה רק הראשון שטעמת! אתה בטוח שאתה רוצה לבחור כבר?"
הילד חשב לרגע. יש פה עוד כל כך הרבה טעמים. אולי באמת כדאי לחשוב עוד קצת.
"אתה צודק. אני יכול בבקשה לטעום מהגלידה ההיא, שליד?", הצביע.
המוכר נתן לו כפית צבעונית קטנה נוספת, גדושה בגלידה, והילד מיהר להכניסה לפה. איזה מזל שלא בחר בגלידה הראשונה. הרי הטעם הזה היה הרבה יותר… איך לומר? טעם מוכר וזר באותו זמן, טעם של ארץ רחוקה, טעם של ילדים גדולים ממש.
הוא עצם את עיניו, תוהה האם מצא את מבוקשו, או שתהיה זו חוצפה לבקש לטעום עוד.
"טעים, אה?", המוכר חייך אליו מהעבר השני של המקרר, והגיש לו כפית שלישית. "חכה עד שתטעם את זה!"
הילד הסמיק שוב, ולקח את הכפית. הפעם זה היה טעם של חלום שמתגשם, עם שברים קטנים של עצמאות… וואו, זה רק הולך ומשתפר!
אז הוא המשיך וטעם עוד.
קצת לילה קסום בתוך ים של חלב, קצת שכרון חושים, ואפילו קצת אכזבה, שהייתה חריפה עם נגיעה של הומור.
פתאום הוא הבחין, בצד, במיכל גלידה שסגור במכסה, והסתקרן. "מה זה?", שאל, "אפשר לטעום את זה?"
המוכר התבונן בו לרגע, ואמר בשקט "אני לא חושב שזה יהיה הטעם שלך. אולי זאת?" והצביע על גלידה בצבע חום בהיר במרכז המקרר.
אבל זה רק עורר יותר את סקרנותו של הילד. "אז אני לא יכול לטעום את זה?"
"זאת גלידה למבוגרים, אבל אני אתן לך לטעום, אם אתה ממש רוצה."
הילד היסס, אבל הסקרנות גברה עליו.
"רוצה."
המוכר משך בכתפיו והסיר את המכסה. מתחתיו, נתגלתה לעיני הילד גלידה בצבע כחול בהיר.
"איזה טעם זה?" שאל.
"זה…", ענה המוכר, "זה לא הטעם שלך". הוא הגיש לו את הכפית הצבעונית.
הילד, בחשש מסוים, הכניס לפה. ופתאום חש דברים שלא הכיר בעבר. טעם של טירוף, של בדידות, של…
מה זה, זאת באמת גלידה למבוגרים!
הוא בלע אותה מהר וראה את המוכר מתבונן בו בדאגה.
"טעים?"
הילד הנהן לאט. "כן, זה טעים מאוד. אבל צדקת, זה לא הטעם שלי."
"אולי בכל זאת ננסה את החומה הזאת פה באמצע?"
"אולי."
המוכר לקח כפית נוספת, מילא אותה בגלידה, הגיש… והילד טעם.
6227304-a-scoop-filled-with-delicious-chocolate-ice-creamלגלידה היה טעם משונה. כאילו היו בה הרבה מרכיבים, והילד לא ממש ידע להפריד ביניהם ולנקוב בשמות כולם.
היא הייתה טעימה, היא הייתה נהדרת. היא הייתה, עד עכשיו, הכי טעימה מכל הטעימות.
הוא הסתכל על כל סוגי הגלידות שלפניו.
כל כך הרבה צבעים, כל כך הרבה טעמים, כל כך הרבה אפשרויות.
הוא הישיר מבט אל המוכר.
"אני מניח שאני יכול להמשיך ולטעום", אמר, "אבל אני חושב שהחלטתי. זאת, החומה במרכז."
"אתה בטוח? אל תשכח, סיכמנו רק על כדור אחד. אתה עוד צעיר, ולי יש את כל הזמן שבעולם. תנסה, תטעם עוד. הרי ברגע שתבחר, לא תוכל לשנות את דעתך."
"אני לא רוצה לטעום יותר. אני בטוח."
"לגמרי?"
הילד היסס. האם לא מוקדם מדי לבחור? האם ניסה כבר מספיק טעמים אחרים, כדי להיות בטוח שזה מה שהוא רוצה?
הוא הסתכל על הגלידות שעדיין לא טעם. משום מה, אחרי שטעם את החומה שבמרכז, האחרות נראו בעיניו הרבה פחות צבעוניות, הרבה פחות מזמינות. והחומה הזאת… הוא עדיין יכול לחוש את טעמה על הלשון. והנה הצליח לזהות חלק מהמרכיבים שלה… הייתה שם עצמאות, התחלה חדשה, וארץ רחוקה מהולה בשכרון חושים, ואפילו קמצוץ של גלידה של מבוגרים. ועוד היה בה ניחוח של מזל, טיפ-טיפת בית, ורמז דק של נצח נצחים.
כן, הוא בטוח.
"לגמרי."
"אין בעיה. כוס או ופל?"
הילד חייך.
"כוס. אני חושב שאני אלך על כוס."
יום נישואין 5 שמח, ק'. בחרתי היטב.

 

10 תגובות to “כדור גלידה”

  1. motior 5 בפברואר 2014 בשעה 8:56 #

    באמת טקסט מקסים 🙂

    • טל 5 בפברואר 2014 בשעה 11:01 #

      חן חן. :-]

  2. Irit Peer Aharonovich 5 בפברואר 2014 בשעה 11:00 #

    אהבתי
    ומזל טוב לכם

    • טל 5 בפברואר 2014 בשעה 11:01 #

      תודה רבה. 🙂

  3. חתולי8 5 בפברואר 2014 בשעה 12:26 #

    נדמה לי שאני זוכרת את הטקסט הנהדר הזה!
    מזל טוב טל יקר!
    אתה איש מיוחד ואהוב!

  4. ע נ נ ת 5 בפברואר 2014 בשעה 14:55 #

    גם אני זוכרת שכבר קראתי אותו 🙂
    מקסים!
    יום נישואין שמח לכם! תמשיכו כך, עם הרבה אהבה 🙂

  5. ktumama - יערה 5 בפברואר 2014 בשעה 15:57 #

    מקסים.
    יום נישואין שמח ומאושר.
    מאחלת לכם הרבה שנים של אושר ואהבה.

  6. תזזאטית 7 בפברואר 2014 בשעה 20:19 #

    טקסט מקסים!!
    המון מזל טוב ליום הנישואין והרבה שנים קסומות ביחד ונחת 🙂

  7. oferdub 12 בפברואר 2014 בשעה 8:35 #

    באמת מקסים, ידידי.
    שמח שפרסמת שוב 🙂
    מזל טוב ליום הנישואין. לעוד הרבה שנים של בניית טעמים משותפים..

  8. Alon Arad 25 במאי 2014 בשעה 3:48 #

    אני זוכר את הטקסט מלפני 5 שנים. יום נישואין שמח (באיחור), אח שלי התחתן בסביבות אותו תאריך 1.2.2009. יש להם כעת רק ילדה אחת טובה וחכמה. מזל טוב ! בהצלחה בהמשך 🙂

כתיבת תגובה

