ועכשיו למשהו שונה לגמרי: אמנות חירשית

27 דצמ

אחד מהקורסים שלמדנו בסמסטר א' בלימודי מתורגמנות שפת הסימנים היה קורס מבוא לתרבות וזהות חירשית, במסגרתו למדנו כל מיני דברים מעניינים על קהילת החירשים בישראל; למדנו על זהות חירשית, ארגוני חירשים, זכויות, תעסוקה, הבדלים בין הגישה הרפואית (החירש "מקולקל" וצריך "לתקן" אותו) לגישה החברתית (החירש שונה וצריך לקבל אותו) ועוד.

בין היתר הוקדש שיעור לנושא של אמנות חירשית. האמת שברגע שראיתי את הנושא הזה בסילבוס בתחילת הסמסטר אמרתי לעצמי שזה יהיה אחד השיעורים המשעממים – כי אני לא מתחבר לאמנות. סליחה, מצטער, אני לא מבין באמנות, אני לא מתחבר אליה. פעם הלכתי עם אשתי למוזיאון ונכנסנו לאולם ענק מלא בציורים. אני עברתי והתבוננתי בציורים. ציור, ציור, ציור, ציור – סיימתי את האולם בתוך חמש דקות. אשתי, לעומת זאת, עמדה והתבוננה דקות ארוכות בכל ציור כזה ויצאה החוצה אחרי שעתיים.

ובכל זאת, הנה על המסך שלכם מופיע פוסט בבלוג שלי, ובו אני מדבר על אמנות חירשית אחרי שסיפרתי כמה אני לא מתחבר לאמנות. ובכן, התברר שזה היה השיעור המרתק מכולם. כל כך מרתק, שזה היה גם נושא עבודת הגמר שלי בקורס ופרזנטציה בשפת הסימנים בכיתה. ואם אני, הפלא ופלא, התחברתי לאמנות חירשית – אז חשבתי שאולי גם אתם תתעניינו.

חוץ מזה שדי, כמה אפשר לפרסם מתכונים? אני בכלל לא בלוגר אוכל.

Family Tradition / Warren Miller משפחה סביב שולחן חג, אולם אחד מבני המשפחה הוא חירש ואינו משתתף בשיח המשפחתי

אבל רגע, מה היא אמנות חירשית?

אמנות חירשית (Deaf Art) היא תנועה אמנותית המבטאת חוויות תרבותיות הקשורות לחירשות, שהאמנים היוצרים אותה הם בעלי זהות חירשת; כלומר, לאו דווקא חירשים ממש מבחינה קלינית, אלא מזדהים עם הקהילה, משתייכים אליה ונוטלים חלק פעיל בפעילויות שלה. בתוך יצירות של אמנות חירשית מגולמים אורח החיים, האמונות, ההיסטוריה, הנורמות והערכים המשותפים לכל חברי הקהילה, כך שבאמצעות החוויות והתחושות המשתקפות ביצירות האמנות החירשית ניתן להכיר צדדים שונים של הקהילה.

ועוד דבר מעניין יש באמנות בכלל ובאמנות חירשית בפרט: לא צריך להבין אנגלית כדי להבין מסר של ציור, לא צריך לדעת שפת סימנים כדי להתרשם מצילום. שומו שמיים, הרי אם לשפוט מהניסיון האישי שלי – אפילו לא צריך להתחבר לשום סוג של אמנות כדי להתחבר לאמנות חירשית.

יצירות אמנות חירשית מתאפיינות בשימוש בצבעים עזים (בדרך כלל בגוונים חמים כגון אדום, צהוב וחום) או בשחור ולבן, ניגוד של טקסטורות, הדגשת תווי פנים וידיים והקפדה על פרטים קטנים. אמנים רבים משלבים בתוך יצירותיהם גם מילים או אותיות בשפת הסימנים ואלמנטים מעולם החירשים, כגון שתל ומכשירי שמיעה.

"הערך", Landon Krentz, דיוקן עצמי

מה אפשר ללמוד מהיצירות האלה?

למשל, שאמנים חירשים בני זמננו, שגדלו במסגרות חינוכיות מופרדות מאלה של ילדים שומעים, שאולצו לדבר במקום לסמן וחוו דיכוי של זהותם החירשת, מבטאים דרך יצירות האמנות את החוויות השליליות שלהם: אפלייה, איסור על שימוש בשפת הסימנים, חוסר שילוב עם שומעים וכן הלאה.

The Crucifixion of Sign Language / David Call ילדותו של האמן עברה בחינוך אוראלי נוקשה: כאשר בחר לסמן במקום לדבר, המורה העניש אותו בכך שהדביק את ידיו לשולחן והכריח אותו להשתמש בתקשורת ורבלית. הוא בחר להביע את החוויה באמצעות שימוש במוטיב הצליבה של ישו, אבל בתפקיד ישו: יד מסמנת

ומאידך, מאחר והיום יש יותר מודעות לנושאי חירשות ושפת סימנים, הקהילה מגובשת יותר ובאופן כללי "קל יותר" לגבש זהות חירשת ולהתגאות בה, יש גם יצירות אמנות שמביעות גאווה, שחרור מכבלים, ניפוץ אלמנטים הקשורים לורבליות או הדגשה של אלמנטים הקשורים לשפת הסימנים.

Creation of ASL / Darlene Weir יצירה שמרפררת ל"בריאת האדם" של מיכאלאנג'לו, רק שבמקום אצבע האדם מופיעה יד שמסמנת ASL – שמה באנגלית של שפת הסימנים האמריקאית

כשאני מדבר על יצירות אמנות, אני מתכוון בעיקר לציורים/צילומים (בין היתר כי בעבודת הגמר שלי בקורס, שחלקים מתוכה ציטטתי כאן, עסקתי רק בדברים שאפשר להדפיס על דף ולהגיש למרצה, והרי עדיין אי אפשר להדפיס סרטונים מיוטיוב) – אבל יש גם חירשים שרוקדים, חירשים ששרים בשפה מדוברת וחירשים ששרים בשפת סימנים. כן, יש דבר כזה "שירה בשפת הסימנים", שאין שום קשר בינה לבין תרגום שירים רגילים לשפת הסימנים כמו "ילד של אבא" (אבל על כך אולי בפעם אחרת).

אז מאחר והמדיום הנוכחי נוח יותר לדוגמאות של סרטונים, הבה ונצפה בכמה:

ג'יל ואמנון דמתי, זוג נשוי, היא שומעת והוא חירש, הם צמד רקדנים ישראלים המופיע בארץ ובעולם במופע "שני עולמות". ק' ואני צפינו בהם בכנס העשור של מיחא ת"א לפני כמה שנים, לא הרבה זמן אחרי שגילינו שיהונתן לא שומע טוב. זו הייתה הפעם הראשונה בה נפל לנו האסימון שלקות שמיעה לא אמורה לעצור אף אחד להשיג שום דבר אף פעם:

שון פורבס, ראפר חירש (גם ביקר בישראל לא מזמן):

שירה בשפת הסימנים:

בכנות, החיבה שלי לאמנות חירשית מפתיעה אותי מאוד. מעולם לא הבנתי כמה אפשר לבהות בתמונה של, אה, חוף ים או סוס או עציץ, ולהעריך משיחות מכחול או שימוש בצבעים או לא יודע מה. ובכל זאת, אחרי שנחשפתי לאמנות החירשית קלטתי שאני יושב לפעמים במשך דקות ארוכות מול המחשב וסוקר גלריות של ציירים או פסלים או זמרים, נועץ מבט או מאזין לכל יצירה, מנסה לפענח את הסיפור או החוויה ומעכל את המסר.

מוזר.

אבל די, הארכתי הפעם. תודה אם הגעתם עד כאן. בקרוב מתכון חדש. 🙂

 

 

8 תגובות to “ועכשיו למשהו שונה לגמרי: אמנות חירשית”

  1. דניאל 28 בדצמבר 2015 בשעה 0:47 #

    כיף, כיף לקרוא אותך בסוף יום ארוך, במיוחד כשלא מתחשק להתחיל לנתך סרטונים לפי אפיונים צורניים או אלוהים יודע עוד מה…. 🙂

  2. motior 28 בדצמבר 2015 בשעה 22:54 #

    אף פעם לא חשבתי שיש דבר כזה "אמנות חירשית"… תודה על הרחבת האופקים

    • טל 4 בינואר 2016 בשעה 0:53 #

      גם אני לא ידעתי עד שהתחלתי ללמוד עליה, ואגב, כשכתבתי את עבודת הגמר בקורס התברר שגם אין על הנושא הרבה מידע בעברית. שמח שתרמתי קצת לידע שלך באמנות מחד ובקהילת החירשים מאידך. 🙂

  3. ע נ נ ת 30 בדצמבר 2015 בשעה 13:14 #

    בהחלט מעניין, ומיוחד.
    אני דווקא מאד נהנית מאומנות – זו דרך מדהימה להעביר רגשות, דעות, חוויות… כאילה שלא תמיד מצליחים להעביר במלים.
    תודה על ההכרות, וההסברים. נהניתי מהרשומה.

    • טל 4 בינואר 2016 בשעה 0:54 #

      בהחלט מיוחד.
      היי, אם נהניתי מסוג מסוים של אמנות כשאני לא חובב אמנות, אני יכול רק לדמיין כמה ייהנה ממנה מישהו שכן חובב אמנות. שמח שאהבת. 🙂

  4. חתולי8 16 בינואר 2016 בשעה 16:44 #

    רשומה מרתקת ובעיקר מרגשת.
    מסתכלת שוב ושוב בסרטון הראשון…
    תודה שלימדת אותי משהו חדש 🙂

    • טל 31 בינואר 2016 בשעה 15:42 #

      על לא דבר. אם אני למדתי משהו חדש, אני שמח להעביר אותו הלאה.

Trackbacks/Pingbacks

  1. עוגיות איי לאב יו | רסיסי מילים - 23 בינואר 2017

    […] דברים מרתקים על קהילת החירשים, תרבות חירשים (וגם קצת על אמנות חירשית) ועל שפת הסימנים עצמה; כולל, כמובן, אוצר מילים גדול […]

כתיבת תגובה

